Pla Quadriennal de Formació Permanent del Professorat 2024-2028

Resolució per la qual s’aprova el Pla quadriennal de formació permanent del professorat 2024-2028 per a l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. La seva finalitat principal és actualitzar i millorar les competències professionals dels docents per tal d’adaptar-los als reptes educatius actuals i futurs, com la digitalització i la inclusió, i així millorar la qualitat del sistema educatiu i l’èxit de l’alumnat. El pla es fonamenta en una àmplia base legal i es va elaborar mitjançant un procés participatiu exhaustiu, recollint opinions de professors, centres educatius i altres agents. Així mateix, l’informe estableix vuit línies estratègiques de formació i diverses modalitats, incloent formacions en centres i noves modalitats com seminaris o grups de treball, per assegurar una formació flexible, contextualitzada i orientada a la pràctica.


El Pla Quadriennal 2024-2028 estableix set línies estratègiques, una revisió de les vuit línies del Pla anterior, amb les modificacions següents:


• Línia 1. Didàctica i metodologia: Es manté com a prioritat, sent la més demandada, per impulsar metodologies i l’avaluació competencials i inclusives.
• Línia 4. Inclusió, coeducació i comunitat educativa: S’amplia la línia anterior de “Coeducació” per garantir la inclusió, l’atenció a la diversitat i la implicació de la comunitat educativa, un aspecte poc desenvolupat en el pla anterior. La coeducació és estructural i transversal a totes les activitats formatives.
• Línia 6. Lideratge, planificació i gestió: S’amplia l’abast de l’antiga Línia 3 (“Gestió d’equips i coordinació docent”) per incloure explícitament els aspectes relacionats amb el lideratge, l’organització i la gestió dels centres.
• Èmfasi en l’Actualització Tecnològica: Es prioritza l’actualització metodològica incloent-hi les tecnologies emergents, com la intel·ligència artificial (IA) i la realitat augmentada o virtual. Un projecte de formació s’emmarca directament en la Línia 2: Competència digital i tecnologies emergents per tractar la IA generativa.


A partir de les conclusions de l’informe d’avaluació del Pla 2020-2024, que suggerien la incorporació de noves modalitats per fer una estructura més flexible, el Pla 2024-2028 inclou cinc noves modalitats formatives:


1. Seminaris temàtics: Orientats a la formació de docents d’una mateixa especialitat o funció de diferents centres per fer xarxa i reflexionar sobre la pràctica, amb la finalitat de millorar competències i fomentar la investigació-acció. Tenen una durada d’entre 20 i 40 hores.
2. Grups de treball en xarxa: Amb una durada de 40 a 100 hores, tenen per finalitat l’impuls de la creació i el disseny de materials per a la seva difusió i possible publicació com a Recursos Educatius Oberts (REO).
3. Grups de treball de zona.
4. Grups de recerca: Modalitat autònoma (30 a 80 hores) per realitzar recerques basades en models d’investigació-acció i mètode científic, amb l’objectiu d’impulsar processos de decisió vinculats a la millora de les pràctiques educatives.
5. Trobades pedagògiques entre centres: Modalitat (8 a 10 hores) dirigida a la creació i l’enfortiment de xarxes socioeducatives, compartint pràctiques d’èxit i fomentant la col·laboració entre centres i la comunitat educativa.


DOCUMENTACIÓ

Pla Quadriennal 2024-2028

Versió en pdf

Darrera Actualització: 8 d’octubre de 2025

error: Content is protected !!